Mézeskalácsosság

Imádom a mézeskalács karácsony-illatát. Imádom sütni, díszíteni, molyolni vele, megalapozza a karácsonyi hangulatot. Egy ideje bemerészkedek egy-egy alkotással a helyi kiállításra, és bár abszolút a vesztesek nyugalmával nevezek be a versenyre, mégis mindig jó érzéssel tölt el, hogy kiállítják és más is láthatja amit csinálok. Bár – minden kishitűség nélkül – az enyémnél sokkal komolyabb és profibb munkák között, de mégis, nekem sokat jelent a zuram szemének büszke csillogása, családom, barátaim lelki vállveregetése:) Karácsonyra, Mikulásra olykor ezt kapnak tőlem a hozzám közel állók is gasztroajándékként, lenyűgöz és felpörget a visszacsatolás, hogy tetszik nekik, ízlik nekik, örülnek neki.

Sok éven át próbálgattam mindenféle mézeskalács receptet…sok mézzes,kevés mézzel, kész fűszerkeverékkel, vagy házilag kísérletezve az egyes fűszerek arányával, tejjel vagy anélkül, mennyi cukorral atyaég, meddigsüssemjajistenem…pár éve rátaláltam erre a csodás, egyszerűen elkészíthető mézestésztára,és azóta csak ezt használom (köszönet érte Limarának🙂 Mellesleg ebből giga adag lesz,amire ekkora családnál szükség is van. Nézzük hát a hozzávalókat:

  • 40 dkg méz
  • 30 dkg margarin

Gőz felett összeolvasztjuk, míg a vaj elolvad. Félretesszük hűlni.

  • 50 dkg porcukor
  • 6 egész tojás
  • 2 tk. szódabikarbóna vagy 2 cs sütőpor
  • 1 cs. mézeskalács fűszerkeverék

Ezeket összekeverjük robotgéppel.

A két masszát összekeverejük, majd fakanállal belekeverünk 1,5 kg  lisztet is (igen, másfél kilót). Nem lesz kemény a tészta, így jó, csak váljon el az edény aljától. 1 napig pihentetem letakarva szobahőmérsékleten, de ezt nem muszáj.
Nyújtom,szaggatom, 160 fokos sütőben sütöm 8-10 percig.

Tavalyelőtt házikó,tavaly rénszarvasszán volt:

fb_img_1480492634991
Házikó
fb_img_1480775216777
Kiállításon a szán

 

idénre adventi koszorút gondoltam ki, ehhez viszont hiába találtam jobbnál jobb képeket a neten, sablont egyet se..így rajzoltam egyet magam. Kivágtam papírból, azokat körbevágtam a kinyújtott tésztán. Lett egy nagy kör alakú alap, erre terveztem egy kis havas erdős-falu jellegű tájat, kis házakkal, templommal.

 

Ezután következtek a házikók. Olyan tetőt szerettem volna amelyre ráfér egy látványosabb terülőmázas réteg.

A fenyőfákkal már egyszerű dolgom volt,többféle fenyő-kiszúróm van itthon. Az alaplapot pedig egy nagyobb tányér körbevágásával készítettem. A négy mécses helyét a frissen kisült lapon célszerű elvégezni,akkor még nem törik a lap.

Jöhet az írókázás:) A diszítésnek csak a fantázia szab határt,de az alap egy megfelelő állagú cukormáz,illetve igény szerint terülőmáz. Előbbi a körvonalakhoz,utóbbi a teljes felület bevonásához kellhet. A recept igazán egyszerű, egy tojasfehérjét (“M”-es tojásé kb 4 dkg) 20 dkg porcukorral alaposan kihabosítunk, pár csepp ecet is mehet bele,hogy szép fényes legyen. Zacskóba kanalazzuk,kivágjuk a csücskét,kész is az “írószerszám”:)

img_20161204_111507

A terülőmáz ugyanennek a máznak a pár csepp vízzel hígított változata. Előbb megrajzoltam a körvonalakat:

A körvonalak hamar megszáradnak,maximum 10 perc,ezután kezdtem a terülőmázzal való kitöltést, egy kiskanállal adagoltam,és az egyik hegyesebb végű fondant mintázómmal egyengettem el, de ecset is megteszi. Ezt már tovább hagytam száradni (minimum fél óra).

Ha megszáradt,mehet a felüldíszítés,a körvonalak cukormázával. Ez a máz ételfestékkel színezhető,nemsokára olyat is szeretnék csinálni:)

Most azonban maradtam a fehérnél. Nem vagyok profi, és nem végeztem egy napos mézeskalács díszítő tanfolyamot sem (hú, az nagyon megy a face ismerőseim körében:) Azért tetszik?:)

img_20161202_151925

 

2 hozzászólás Új írása

  1. tappancsfanni szerint:

    ÁLOMszép

    Kedvelik 1 személy

  2. Viki szerint:

    Ügyes vagy!Nagyon szép.Hangulatos .☺

    Kedvelik 1 személy

Hozzászólás